Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 
 

Spørsmål og svar

 

Skriv ut | Tips en bekjent

 

Spørsmål

Hvordan unngår romfartøy å brenne opp når de returnerer til Jorden?

Svar

Hver av de amerikanske romfergene er utvendig dekket av tusenvis av varmeabsorberende «fliser» av ulike typer. De på undersiden er mest motstandsdyktige mot varme. De er laget av silisiumfibre av 99,7 % rent silisumglass, men der rundt 90 % er hulrom. Dermed ledes omtrent ikke noe varme innover mot aluminiumsskroget under. Rundt 90 % av mottatt varme stråles ut. Tettheten er bare rundt 144 kg/m3. (Vannets tetthet er 1000 kg/m3.) Følgelig flyter de som korker på vann. Noen steder på romfergen er det en sterkere versjon, med tetthet på 352 kg/m3. På spesielt varmeutsatte steder (for eksempel nesen og vingeforkantene) brukes et karbonkarbon-materiale.

NASA har sider med mer teknisk informasjon om romfergen.

De første amerikanske romkapslene (Mercury, Gemini og Apollo) brukte et annet prinsipp. Varmeskjoldene der var laget av materialer som på en kontrollert måte rett og slett smeltet og fordampet under tilbakevendingen. Det meste av varmeenergien gikk derfor med til dette. Kapslene landet følgelig med tynnere varmeskjold enn de ble skutt opp med. Selvsagt var det nøye beregnet og utprøvd hvor stor andel av varmeskjoldene som ville smelte og fordampe under en tilbakevending, slik at det var en god margin tilbake.

Les også artikkelen Varmeskjold til Orion.

Tekst: Erik Tronstad

 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.