Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Uvanlig bergingsforsøk av AsiaSat 3

Av Øyvind Guldbrandsen

 

Artikkel publisert i Smånytt om Romfart, nummer 3, 1998 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

Den 25. desember 1997 skulle fjerdetrinnet (Block DM3) på en Proton-rakett tenne for annen gang, brenne i 110 sekunder og sende kommunikajonssatellitten AsiaSat 3 (se notisen Mislykkede oppskytinger i Smånytt om Romfart nummer 1, 1998) inn i en geostasjonær overføringsbane (GTO) på 10 000 km x 36 000 km og 12° inklinert mot ekvator. Men trinnet sloknet etter ett sekund og satellitten havnet i en bane på 361 km x 35 999 km/51,5°, for mye inklinert til at satellittens egne drivstoffreserver var nok til å komme opp i geostasjonær bane. Forsikringsselskapene som betalte for det antatte tapet av satellitten, overførte eierskapet tilbake til satellittprodusenten Hughes, da denne foreslo å sende satellitten forbi Månen slik at den likevel kunne ende i en brukbar bane.

En serie på 12 avfyringer for gradvis å heve satellittens apogeum startet 10. april 1998, og satellitten, omdøpt til HGS-1, passerte 6248 km fra Månen 13. mai. Deretter vedtok man å foreta en ny månepassering, planlagt til 6. juni 1998 med avstand på 43 400 km. Med dette vil Månens gravitasjon ha senket HGS-1-banens inklinasjon til 14° og økt perigeum til rundt 40 000 km. HGS-1 skal senere i juni bruke nesten alt sitt gjenværende drivstoff til å gå inn i en 24 timers bane, 8-10° inklinert. Det betyr at satellitten vil vingle nord-sør på himmelen og kreve følgeantenner av brukerne på bakken. Forbruk av «øst-vest drivstoff» er minimalt og skulle vare ut satellittens levetid på 15 år. Mange benytter allerede satellitter i slike inklinerte baner, så Hughes regner med å skape profitt på satellitten, hvilket også vil komme de involverte forsikringsselskapene til gode.

 
Forrige notis | Neste notis | Alle SOR 1998 | Alle Romfart Ekspress/SOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.