Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Proton/Astra 1F

Av Øyvind Guldbrandsen

 

Artikkel publisert i Smånytt om Romfart, nummer 3, 1996 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

Den første «skikkelige» kommersielle oppskytingen med en rakett fra det tidligere Sovjetunionen ble foretatt fra Bajkonur-basen den 9. april 1996, og gikk helt etter planen. Det var den 3,01 tonn tunge, Luxembourg-eide, heldigitale kringkastingssatellitten Astra 1F som hadde æren av å være nyttelast. Oppskytingen skjedde bare syv uker etter at fjerdetrinnet i en annen Proton-rakett eksploderte under oppskytingsfasen slik at en russisk kommunikasjonnsatellitt gikk tapt. Som regel går det adskillig lengre tid etter en mislykket oppskyting før man benytter samme type rakett igjen. Baneparametrene under Astra-oppskytingen var litt uvanlige. Fra lav parkeringsbane sendte Protons fjerdetrinn satellitten opp i en geostasjonær overføringsbane. Etter fem timer tente fjerdetrinnet på nytt, og endret banen til 10 000 km x 35 000 km og inklinasjon på 6°. Deretter ble Astra frakoblet og benyttet egne rakett-motorer for å gjøre banen geostasjonær, og å komme seg frem til baneposisjonen ved 19,2° Ø, hvor de fem andre Astra-satellittene allerede er i virksomhet. Astra 1F, en HS 601-modell bygget av amerikanske Hughes, skal være operativ fra juni og deretter i minst 15 år.

Etter oppskytingen gjorde International Launch Services (ILS, tidligere LKEI), selskapet som er dannet av Krunitsjev, Energia (Russland) og Lockheed Martin (USA) og som markedsfører kommersielle Proton-oppskytinger, nye fremstøt for helt å få opphevet taket på antall kommersielle, vestlige satellitter som er tillatt skutt opp med russiske bæreraketter (se neste notis).

 
Forrige notis | Neste notis | Alle SOR 1996 | Alle Romfart Ekspress/SOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.