Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Romprogrammer: Bølge av romvirksomhet i Asia og stillehavsregionen

Av Per Arne Marthinsen

 

Artikkel publisert i Nytt om Romfart, 24. årgang, nummer 90, april-juni 1994, sidene 14-15 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

Asia og stillehavsregionen er en yngleplass for utvikling av flere milliarder dollar verdt av nye romfartøy og bæreraketter. Mye av aktiviteten som pågår skjer uavhengig i de enkelte nasjonene, så som i Japans og Kinas tilfeller, mens mange prosjekter også involverer samarbeid med amerikanske og europeiske partnere. De asiatiske romprogrammene har kommet til modenhet når det gjelder bæreraketter, romfartøy, testanlegg og internasjonalt samarbeid. I det følgende gis en kort oversikt over hva som hender på området.

Japansk samarbeid

Asia og stillehavsregionen er en yngleplass for utvikling av flere milliarder dollar verdt av nye romfartøy og bæreraketter. Mye av aktiviteten som pågår skjer uavhengig i de enkelte nasjonene, så som i Japans og Kinas tilfeller, mens mange prosjekter også involverer samarbeid med amerikanske og europeiske partnere. De asiatiske romprogrammene har kommet til modenhet når det gjelder bæreraketter, romfartøy, testanlegg og internasjonalt samarbeid. I det følgende gis en kort oversikt over hva som hender på området.

Japanerne er allerede en vesentlig deltager i det største enkeltstående vitenskapelige samarbeidsprosjekt noensinne, nemlig den internasjonale romstasjonen.

En nylig japansk beslutning vil nå gi japanske kommunikasjonsselskaper muligheten til å markedsføre utenlandske romrelaterte produkter i Japan.

Den vellykkede oppskytingen av japanernes H-2-bærerakett den 4. februar 1994 åpner muligheter for nye samarbeidsprosjekter, så som bruk av H-2s faststoffmotorer konfigurert som J-1-bærerakett for oppskyting av det felles tyske, russiske og japanske tilbakevendingsromfartøyet Hyflex.

Ny kinesisk bærerakett

Japan har kommet seg inn på markedet for de tyngre bærerakettene med sin H-2, men Kina er ikke langt bak med sitt nye spekter av bæreraketter. De planlegger å skyte opp de første bærerakettene i den nye serien i løpet av 1994. Serien inkluderer de nye Lang Marsj-versjonene LM-3A, LM-3B, LM-3C og LM-4B. LM-3A gjennomførte sin første testferd i februar 1994 med stor suksess, og oppskyting nummer to er planlagt til juni 1994. Denne oppskytingen vil bringe med seg den nye kinesisk-tyske kommunikasjonssatellitten DFH-3. Den større bæreraketten LM-3B, med oppskyting planlagt til 1995, er utviklet for å kunne bringe en satellitt på 4750 kg opp i geostasjonær bane (36 000 km høyde). Dette er omtrent 900 kg mer enn hva japanernes bærerakett H-2 kan bringe med seg opp i samme bane. Utviklingen av disse større nye kinesiske bærerakettene er like viktig for Kina som H-2 er for Japan. Det kinesiske initiativet er enda mer spesielt sett fra et internasjonalt kommersielt synspunkt, fordi Kina allerede har en suksessfull kommersiell virksomhet med bæreraketter som er tilpasset europeiske og amerikanske nyttelaster. Kina var blant dem som fikk kontrakt om oppskyting av satellittene i Iridium-prosjektet, sammen med McDonnel Douglas.

Områdets kommunikasjonsbehov

Stillehavsområdet har det største potensiale for kommunikasjonssatellitter i verden. I løpet av de neste 18 månedene vil det komme ett dusin nye kommunikasjonssatellitter her som representerer en verdi på to milliarder dollar i satellitter og bæreraketter. Virkningene av denne aktiviteten vil bli betydningsfull på global basis. Ett av disse romfartøyene, APSTAR-2 fra Hughes, som er finansiert av en Hong Kong-sammenslutning, vil kunne gi kommunikasjonsservice til et område som inneholder to tredjedeler av Jordens befolkning. Intelsat retter seg også i stadig større grad inn mot dette området. Et annet prosjekt, Koreasat, som er et samarbeid mellom Matra Marconi Space og Martin Marietta, er planlagt for oppskyting sent i 1995 eller i begynnelsen av 1996. En nykommer innenfor området kommunikasjonssatellitter, Israel Aircraft Industries Ltd, forkortet IAI, vil utstille sin nye 900 kg tunge AMOS-satellitt i Singapore. IAI er interessert i å selge satellitten til asiatiske investorer, og ønsker samtidig å være en satellittoperatør som gir service til det asiatiske kommunikasjonsprogrammet. AMOS har 7 Ku-bånd-sendere.

Filippinske interesser

Et nytt filippinsk kommersielt innenlands kommunikasjonssatellittprogram, som kan nyttiggjøre seg amerikanske, europeiske og asiatiske romfartøy, begynner å få stor innflytelse.

Områdets romforskning øker

Japan, Kina, Taiwan og Sør-Korea øker alle sammen innenfor området romforskning og romrelaterte programmer. Deres prosjekter involverer flere hundre millioner dollar i utvikling innenfor de asiatiske landene, så vel som samarbeid med amerikanske og europeiske firmaer og organisasjoner. For eksempel diskuterer det tyske DASA (Deutsche Aerospace) å plassere en bildedannende radar i rommet sammen med Kina. DASA og Matra vurderer deltagelse i en ny taiwansk satellitt for fotografering av jordoverflaten. Japan, Tyskland og Russland samarbeider alle sammen om EXPRESS. EXPRESS vil bruke en tilbakevendingskapsel fra det tidligere Sovjetsamveldet, som kalles Fractional Orbit Bombardment System, FOBS. Dette systemet skulle opprinnelig frakte atomvåpen opp i jordbane, og være der til den skulle aktiveres over mål i Amerika eller Vest-Europa.

Kinesiske satellitt-telefoner

Både amerikanske og internasjonale selskaper som utvikler satellitt-telefonsystemer, som INMARSAT og Motorola, arbeider hardt for å få et fotfeste i det gigantiske kinesiske markedet.

Kinesisk bemannet romfart

Kina fortsetter med sin utvikling av et bemannet romfartøy i Gemini-klassen. Dette prosjektet har gått over flere år. Selv om Japans deltagelse i romstasjonsprosjektet er det største enkeltstående asiatiske romsamarbeidet, genererer Tyskland også mange prosjekter, særlig sammen med Kina.

 
Forrige artikkel | Neste artikkel | Alle NOR 1994 | Alle Romfart/NOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.