Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Lettere utvendig tank til romfergene underveis

Av Thomas Hinna

 

Artikkel publisert i Nytt om Romfart, 24. årgang, nummer 90, april-juni 1994, sidene 9-10 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

NASA har bedt Martin Marietta om å begynne utviklingen av en lettere drivstofftank til romfergen, som er av avgjørende betydning for organisasjonens planer om å bygge en internasjonal romstasjon. Marshall romfartssenter har gitt Martin Marietta Space Systems, som lager utvendige drivstofftanker til romfergen, 173 milloner dollar for å utvikle og produsere den lettere tanken. Martin Marietta vil bruke en Weldalite 2195 aluminium-lithium legering, utviklet av dem og produsert av Reynolds Metal. Dette vil redusere vekten med 3600 kg fra de 30 tonn tankene veier i dag. Vektbesparelsen vil også komme fra bruken av et såkalt orthogrid-design, og fra Martin Mariettas Michoud-anlegg i Los Angeles, som forbedrer deres metode for å spraye varmebelegget på tanken med diameter 8 meter og høyde 50 meter.

Tanken kan inneholde omtrent 725 tonn flytende hydrogen og oksygen til romfergens tre hovedmotorer og brukes i circa 8,5 minutter. Reduksjon av vekten vil resultere i økt nyttelastkapasitet. NASA må øke romfergens kapasitet dersom de skal kunne følge planen for bygging av romstasjonen. Organisasjonen planlegger å dedikere 16 romfergeturer kun for å bringe opp deler til romstasjonen. Den første turen er planlagt i desember 1997. Uten den nye tanken eller andre måter å øke kapasiteten på, ville det måtte bli flere turer.

Den første tanken, kalt ET-96, skal være klar til en ferd i 1997. Men NASA kan ikke være avhengig av kun den lettere tanken for å øke ytelsen. I de originale planene ville romstasjonen ha en banevinkel på 28,5°, men den ble økt til 51,6° da NASA ville inkludere Mir-stasjonen. Mir går i en bane med 51,6°. NASAs nyeste romferge, OV-105 Endeavour, kan i dag bære 25 000 kg opp til en bane på 203 km med 28,45° vinkel, men bare 18 600 kg med 57° vinkel, den høyeste normale banevinkel for romferger. NASA holdt på å utvikle Advanced Solid Rocket Motor som en erstatning for dagens motorer som skulle ta igjen for den tapte ytelsen, men kongressen satte en stopper for prosjektet i 1993.

 
Forrige artikkel | Neste artikkel | Alle NOR 1994 | Alle Romfart/NOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.