Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Ariane 5s hovedmotor så godt som ferdig utviklet

Av Hans Trygve Jensen

 

Artikkel publisert i Nytt om Romfart, 24. årgang, nummer 90, april-juni 1994, side 4 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

Mer enn 30 europeiske bedrifter er involvert i utviklingen av Vulcain, førstetrinnsmotoren til Ariane 5. Utviklingen har kostet 1,19 milliarder dollar og det benyttes eksisterende teknologi for å produsere en pålitelig kraftkilde med lave kostnader.

Det er franske Societé Européenne de Propulsion (SEP) som leder utviklingen av oksygen/hydrogen-motoren og har hovedansvaret for konstruksjon, integrering og testing av Vulcain.

12 Vulcain-motorer står ferdige og er blitt utprøvd i Frankrike og Tyskland. Motorene har gjennomgått 175 vellykkede tenninger med varighet på totalt 43 000 sekunder.

Ved bakketest nr. 12 ved Vernon i Frankrike ble det oppvist 20 tenninger på til sammen 10 000 sekunder uten at et eneste problem oppstod. Testsuksessen har gjort SEP i stand til endelig å fryse motorkonstruksjonen.

Vulcain er en gassgeneratormotor hvor trykkkammeret får tilførsel av oksygen og hydrogen via individuelle turbopumper. Eksosgassen fra de to hydrogen/oksygen-motorene som driver turbopumpene slippes ut utenfor selve rakettmotoren, hvilket gjør motoren til en «åpen syklus»-konstruksjon. Dette i motsetning til den «lukkede syklusen» til de amerikanske romfergemotorene og likeledes Mitsubishi LE-7-motorene til den japanske H-2-bæreraketten, der eksosgassen fra turbopumpemotorene presses inn i brennkammeret.

Sammenlignet med LE-7 representerer Vulcain en noe konservativ konstruksjon. Men ESA valgte dette ut fra ønsket om en høyt pålitelig kraftkilde for en rimelig penge - og ikke for å gjøre et større teknologisk framskritt.

Valget av åpen syklus gir Vulcain en lavere impuls enn LE-7, 430 sekunder, mot 445 for den japanske motoren. Den store fortjenesten til Vulcain er at den synes å være 30 % mer pålitelig enn LE-7, ifølge ingeniører ved SEP.

SEP står også ansvarlig for byggingen av Vulcains gassgenerator-system, Inconel, inklusive titan-turbopumpen for tilførsel av hydrogen til brennkammeret, samt andre nøkkelkomponenter.

 
Neste artikkel | Alle NOR 1994 | Alle Romfart/NOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.