Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Ny kringkastingssatellitt skutt opp

Av Per Olav Sanner

 

Artikkel publisert i Nytt om Romfart, 24. årgang, nummer 89, januar-mars 1994, sidene 16-17 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

Det amerikanske kabelfjernsynsselskapet DirecTV fikk 17. desember 1993 skutt opp sin første satellitt, DBS-1 (Direct Broadcast Satellite), med en Ariane 44L-bærerakett fra Kourou i Fransk Guyana. Med dette gikk startskuddet for direkte kringkasting av fjernsynstjenester til små parabolantenner i Nord-Amerika.

DirecTV tilbyr kabelfjernsyn og «videoutleie» via satellitt og vil med tiden formidle rundt 150 kanaler til seere i USA og sydlige deler av Canada som har parabolantenner med en diameter på cirka 45 cm.

Satellittsystemet DirecTV er relativt moderat. Det omfatter to satellitter og oppskytinger til en samlet verdi av 300-400 millioner dollar. Det er i salget av hjemmemottakere og månedlige avgifter at inntektene vil komme. Salgsverdien til mottakerne ventes å komme opp i flere milliarder dollar, mens avgiftene vil stå for en inntekt på 1-3 milliarder dollar. Begge inntektskildene kontrolleres av DirecTV-konsortiet under ledelse av Hughes Aircraft Company.

Tidligere forsøk på bruk av satellitter for direkte kringkasting i USA har enten vært dødfødte eller fått kun små markeder. Hughes prøvde i 1989-90 med Sky Cable, men klarte ikke å få i stand noen forretningsavtale med sine mulige partnere. Primestar er et middels kraftig, 12-kanals analogt system som krever at abonnentene har antenner med en diameter på over 1 m, men det har kun tiltrukket seg omtrent 70 000 kunder siden det ble startet opp i 1990. Foretaket, som består av seks kabelselskaper, planlegger å utvide tilbudet til 70 kanaler i 1994 ved hjelp av digital kompresjon.

DirecTVs oppskrift på suksess er en rimelig «inngangsbillett» på 700 dollar, høy senderkraft og små mottakere, et bredt tilbud av velkjente kabelfjernsynsprogrammer så vel som filmer der man betlaer en pris som er avhengig av hvor lenge man ser på, sport og mer spesielle programmer, samt høykvalitets digitale tjenester som kan anvendes til HDTV (High Definition TV) og andre fremtidige formater.

DirecTV trenger tre millioner abonnenter for å gå i balanse, ifølge representanter for selskapet. Det regner med å ha én million abonnenter ved slutten av 1995 og ti millioner rundt 2000. For å sette disse tallene i perspektiv, kan det nevnes at det nå finnes omtrent fire millioner antenner i USA med en diameter på 2-3 m, hver med en pris på 2000-2500 dollar. Rundt 40 % av eierne av slike store antenner har adgang til kabelfjernsyn. DirecTV regner med at gjennomsnittskunden vil måtte betale en avgift på 25-30 dollar i måneden, hvilket er tilnærmet det samme som for kabelfjernsyn. Hovedkonkurrentene til DirecTVs tilbud blir nettopp vanlige kabelfjernsynsselskaper, men 40 % av amerikanske hjem har ikke kabel, og mange av dem vil sannsynligvis aldri få det. Her ligger da også den viktigste målgruppen til DirecTV.

De to satellittene vil befinne seg i geostasjonær bane mellom 100,8° V og 101,2° V. Hver satellitt dekker hele tjenesteområdet og har 16 transpondere på separate frekvenser i området 12,2-12,7 GHz. Den første satellitten skal begynne å kringkaste i april 1994, og den andre er ventet skutt opp i april eller juli 1994. På bakgrunn av at den første Ariane-oppskytingen i 1994 (24. januar) var mislykket da det tredje trinnet sviktet et stykke inne i sin brennperiode, er det noe usikkert om denne timeplanen vil holde. Det vil neppe bli foretatt flere oppskytinger før feilen er funnet, noe som kan innebære et opphold på flere måneder. For øvrig vil DirecTV bestille en tredje satellitt som reserve så sant det får godkjennelse fra Federal Communications Commission.

Hver transponder kan betjene fire videokanaler ved hjelp av digital kompresjon, eller opptil åtte filmkanaler fordi antall bilder i sekunder der er mindre. To tranpsondere kan samarbeide for å doble senderkraften for 30 % mer kompresjon eller bedre HDTV-ytelse. Bildet vil ha en oppløsning på 400-410 linjer. Det er sammenliknbart med bilder fra en laserdisk.

Satellittene er de store, treaksestabiliserte Hughes HS 601. Solcellepanelene har et spenn på 24 m og produserer 4300 W for å drive de 16 transponderne, som hver er på 120 W.

 
Forrige artikkel | Neste artikkel | Alle NOR 1994 | Alle Romfart/NOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.