Til hovedsiden
    

   
    Bli medlem
    Siste nytt
    Artikler
    Bildeserier
    Temasider
    Bildearkiv
    Foredrag
    Effekter til salgs
    Lenker
    Spørsmål og svar
    Spør oss
    Prosjektoppgave
    Om oss
    NAF på Facebook
    Kontakt oss
    Nettstedskart
    Hovedsiden
Trykk for å lese mer om sitatet
 

Lettere drivstofftanker for romfergen

Av Ivar Johansen

 

Artikkel publisert i Nytt om Romfart, 23. årgang, nummer 87, juli-september 1993, side 7 av Norsk Astronautisk Forening/www.romfart.no.

Skriv ut

Tips bekjent

 

NASAs nye utkast til en kostnadsbesparende romstasjon har satt fart i planene om konstruksjon av en lettere utgave av romfergens utvendige drivstofftank. Tanken forsyner romfergens tre hovedmotorer med drivstoff under oppstigningsfasen til jordbane. Fordelene med en lettere drivstofftank er økt mulighet for å ta med seg mer nyttelast opp i jordbane. Dette vil også få følger for oppskytingen av de forskjellige elementene til romstasjonen Freedom.

Realiseringen av en lettere type drivstofftank vil få følger for NASAs planer om å gjennomføre romfergeferder på opptil 30 døgns varighet, hvor man vil trenge nødvendige forsyninger i langt større grad enn vi er vant til fra før.

Dagens drivstofftank, som stort sett består av aluminium, har en tørrvekt på 29 700 kg. Romfergens maksimale nyttelastkapasitet er 24 210 kg til en bane med en ekvatorvinkel på 28,45°.

Dersom man tar til med produksjon av drivstofftanker med det nye materialet aluminiumlitium, vil dette øke romfergens løfteevne for nyttelast med 3600 kg. Tanken - som rommer 2 024 975 liter med flytende oksygen og hydrogen - vil få en prislapp på 34 millioner dollar, som er en økning på 3 millioner fra dagens utgave.

Produsenten, Martin Marietta Space Systems i New Orleans, er selvfølgelig opptatt av å «legge om» produksjonen så fort man er blitt enige. Sjefen for drivstofftankprosjektet ved NASAs Marshall Space Flight Center, Parker Counts, regner med at det vil ta 4 år og 124 millioner dollar å legge om hele produksjonsapparatet.

Materialet aluminiumlitium har frem til i dag ikke vært i bruk rent kommersielt, og ved Martin Marietta har man ikke foretatt nevneverdige endringer i produksjonen av drivstofftanker for å spare vekt siden 1979.

NASA har en kontrakt med Martin Marietta som går ut på å bygge 60 drivstofftanker i tidsrommet 1989 til år 2000. Her har man imidlertidig vært nødt til å senke leveringshyppigheten litt siden NASA har lagt seg på 8 romfergeferder i året. Dette går igjen utover de ansatte, og ved Martin Marietta vil arbeidsstokken bli redusert i fra 3391 ansatte i januar 1992 til 2350 innen 1994.

Tekst til illustrasjon brukt i artikkelen

Det er dimensjoner over romfergens utvendige drivstofftank, og lettere byggematerialer vil derfor kunne gi stor reduksjon i den totale vekten. Her sees en av de nåværende tankene under transport fra fabrikken til Kennedy Space Center. (NASA)

 
Forrige artikkel | Neste artikkel | Alle NOR 1993 | Alle Romfart/NOR
 
 
 

Alt stoff på romfart.no/.com/.org er opphavsrettslig beskyttet.
romfart.no/.com/.org eies og drives av Norsk Astronautisk Forening.